Sökande efter rätt bil.
Under ca 1/2 års tid letade jag efter en lämplig bil, den skulle vara i mycket bra skick, då jag är en "putsare", inte renoverare. Åkte runt både till firmor och privatpersoner i södra Sverige, men hittade ingen i det skick jag ville ha. Samtidigt kollade jag på engelska internetsidor, där det finns många, men skicket är inte lätt att se på bild och att åka över på vinst o förlust kände jag inte för.
I juli 2008 hittade jag en Jaguar MK2 från 1964, Indigoblå, renoverad ca 1990, invändigt 2001, hos The School Garage i High Peak, strax utanför Manchester. Bilen hade rullat i Sydafrika fram till 1989, då den kom tillbaka till England för att bli entusiastbil. Jag fick bilder och historia, samtidigt som jag fick ett "bra" pris. Visserligen inte billigt, men enligt säljarens beskrivning var bilen "exelent".
Fick även en svensk person att ringa till för att få en ref. på säljaren. Jag ringde upp denna man och han hade för ca 1 år sedan köpt en RR från 1938 av The School Garage, köpt enbart på beskrivning och bilder. Köparen var mycket nöjd, beskrivningen hade varit helt ok. The School Garage har hållt på i 28 år med att handla med oldtimerbilar med pris upp till 200000 pund, så hans rykte är gott.
Den 30:e juli flög jag fram och tillbaka till Manchester från Göteborg, Martin Daly från firman hämtade upp mig och vi åkte till hans garage. Där fanns ca 60 bilar till ett värde av ca 35 milj sek, tala om "barn på julafton". Min bil stod på gården och den var minst lika fin i verkligheten som på fotona. Jag tillbringade ca 2 timmar själv med bilen, kollade det mesta, provkörningen gjorde mekanikern, då jag inte själv ville köra vänstertrafik med en högerstyrd bil, dels för att försäkringen inte gäller vid provkörning av utom engelska personer. Ett litet lacksläpp stort som en gammal 5-öring fanns på dörren, men detta skulle de fixa före leverans. Jag köpte även till mig säkerhetsbälte fram och bak, samt byte av lampor till högertrafik.
Leverans av Jaguaren
I köpet, som gjordes den 30:e juli. ingick fri transport dörr till dörr, antingen som Roll on Roll off eller i container. Min bil lastades i container i mitten av oktober och kom till Göteborg med båt den 20:e oktober (min födelsedag). På torsdagen fick jag telefonsamtal från skeppsmäklaren, att bilen kommer till Halmstad på fredagen den 24:e oktober. Under tiden hade jag ordnat med lån av en ramp hos lantmännen här i Halmstad.
Gode vännen Jan, som numera finns i "MG himlen", hämtade jag med "människobilen" på fredag fm och vi körde sedan ned till Lantmännen, där vi i hällande regn väntade på lastbilen. Han kom punktligt, backade lastbilen till rampen, vi bröt plomberingen och öppnade containern. Allt hade gått bra, bilen stod som den skulle. Skönt.
Chauffören berättade om en Mustang från USA som hade stått och gungat fram och tillbaka, denna bil behövde därefter en "översyn".
Efter att vi rullade av bilen och skulle starta, visade det sig att batteriet inte orkade som det skulle, utan det blev lån av ström från "människobilen". Bilen spann igång, men dog strax efteråt pga ingen bensin (Skulle inte vara mycket bensin i bilen när den transporterades hit). Iväg och köpte bensin, lånade ström igen och sedan gick den igång.
Besiktning
Med post från England hade jag före leverans fått reg.papper, som jag tillsammans med köpekvitto skickade till vägverket från ursprungskontroll. Efter en vecka var papperen tillbaka och jag kr 500:- fattigare.
Den 7:e november 2008 var jag på besiktningen, allt gick bra utom att chassinummer på papperen hade beteckning BW före numret och det stod inte på bilen. Besiktningsmannen fick inte tag i rätt person på vägverket, utan jag fick åka hem utan godkänd besiktning. Väl hemma skickade jag mail till JEC England och fick på måndagen svar att detta med BW stod för växellådan (Borg Warner). Mailade vägverket och 2 timmar senare var allt ok. På tisdagen den 11:e åter på bilprovningen och nu blev allt klart.
Efter 3 dagar kom också de nya skyltarna ,skatten betalades.
Den 18:e november besiktigades bilen av en kontrollant utsedd av MHRF försäkring. Bilen fick enbart +++ på alla punkter, renoveringen mycket väl utförd. Försäkringsvärde sattes till 300 tkr.
Efter ytterligare ca 1 vecka var försäkringen klar.
Tekniska data MK2
Årsmodell: 1964
Tillverkad: 1959-1967 ( Totalt 83.976 st. varav 30141 st. med
3,8 liters motorn)
Motor: Rak 6-cylinder på 3,8 liter. Effekt ca 220 HK.
Tjänstevikt: 1 610 kg
Prestanda: Acceleration 0-100 km på 9,8 sek. Toppfart ca 190 km.
Tändsystem: Lucas (han som "uppfann" mörkret!!)
Växellåda: 3 stegs automat Borg-Warner
Bensinförbrukning: ca 1,5 l/mil
Oljeförbrukning: Lite beroende på humör....
Förbättringar av bilen under åren i Sverige
1. Nya bussningar i framvagnen
2. Bilens likströmsgenerator ersatt av växelströmsgenerator. Då blev bilen också minusjordad.
3. Strömfördelare ersatt av elektronisk tändning (123 ignition).
4. Nya däck och iställning av framvagnen.
5. Byte av topplockspackning.
6. Tidigare lagning av en bakdörr omgjord.
7. Originalradio reparerad, finns bara M o L, ingen UKW
8. Kylare renoverad
Bilder från när bilen kom tillbaka till England från Syd Afrika och renoverades där 1990-1991.
Bilen var från början Maroon, samma färg som på Kommisarie Morse bil från den engelska tv-serien.
Som bilderna visar blev bilen nedplockad helt och renoverades och fick ny lack i Indigo Blue.
Renoveringen är dokumenterad med ett flertal foton. Invändigt renoverades bilen 2001.